Vitam curare


Forum Vitam curare Strona Główna -> Praca / Gabinet dyrektora :) -> O projektach edukacyjnych
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
O projektach edukacyjnych
PostWysłany: Wto 15:46, 23 Lis 2010
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Jestem świeżo po szkoleniu na temat projektów edukacyjnych. I mam szczery zamiar nie dać się zwariować. Albowiem dochodzę do wniosku, że projekty edukacyjne robiliśmy w szkole zawsze. I cala sprawa polega jedynie na tym, żeby to wszystko odpowiednio opisać, udokumentować - spełniając wszystkie potrzebne warunki i nie pozwalając zasypać się biurokracji.

I po to ten temat. Być może z konkretnymi wzorami dokumentów - w przyszłości.

Wychodzę z założenia, że obowiązuje mnie to, co wynika z prawa, nie z teorii metody projektów.

Natomiast przyjąć z metody projektów mogę to, co mi pomaga.

Co wynika z prawa?

1. Każdy uczeń gimnazjum jest zobowiązany brać udział w projekcie edukacyjnym.

Super. Powstaje pytanie: a co mu zrobić, jeśli nie zechce? I co zrobić z jego świadectwem, znaczy, co mu wpisać? A w ogóle, co z uczniami, którzy zmienili szkołę i z projektem się rozminęli?

Propozycje rozwiązań praktycznych:
Ucznia uparcie niechętnego realizacji projektu można a. zwolnić - o ile są wskazania lub b. założyć, że brał udział w projekcie, lecz nie wykonał swoich zadań. W przypadku a. nie wyciąga się konsekwencji, a na świadectwie wpisuje magiczne "zwolniony", a w przypadku b. uczeń otrzymuje oceny ndst z przedmiotów będących hm substancją projektu i obniżoną ocenę zachowania, a na świadectwie wpisuje mu się ten sam tytuł projektu co reszcie.

Jeśli ktoś rozminął się z projektem na skutek zmiany szkoły, umożliwia się mu udział w projekcie z klasą programowo niższą.
Powstaje pytanie, czy warto traktować tak uczniów, którzy rok temu np. odmówili udziału w projekcie, a w 3 gimnazjum obudzili się nagle i już chcą. Wydaje mi się, że trzeba tu po prostu rozważać konkretne przypadki - i nie dać się zwariować.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 10:27, 24 Lis 2010
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.

Klasyczna definicja, z której nic nie wynika. A gdyby krytycznie popatrzeć, łapie się na nią każda praca w grupach na lekcji. Razz

Dobra. Jestem po szkoleniu, więc wiem, co pod tą definicją rozumieją Zwierzchności. A więc:
2a. Projekt jest zespołowy. Zalecana wielkość zespołu wynosi 3 do 6 osób, z akcentem na 5. Standardowa klasa szkoły publicznej będzie realizować około 6 projektów. Moja mała klasinka najwyżej dwa. Alleluja.

Podobno w dużych klasach to ma być tak: uczniowie przyporządkowują się do różnych projektów grupkami o liczebności podanej powyżej, każda grupka ma swojego opiekuna (najlepiej nauczyciela przedmiotu wiodącego w danym projekcie), a wychowawca pilnuje, żeby nikt nie został bez przydziału. Względnie bez alibi.

Ponieważ z zaleceń wynika, aby projekt realizować w klasie drugiej gimnazjum, taki przydział powinien się dokonać we wrześniu w drugiej klasie. Odpowiednio wcześniej (na radzie sierpniowej?) warto przygotować zestaw propozycji projektów i wyznaczyć opiekunów. Z kolei jeszcze wcześniej, może koło maja poprzedniego roku, warto zacząć myśleć nad zestawem tematów projektów, żeby sierpniowa rada trwała krócej. Razz

2b. Projekt jest działaniem planowym. Opiekun projektu ma tą swoją grupkę, stawia przed nią problem (o tym poniżej), a następnie rozdziela role i wyznacza termin wykonania zadań. Powiedziano nam, że projektu nie należy rozwlekać w czasie. 2 tygodnie do 2 miesięcy, powiedzmy.
Opiekun projektu wraz z uczniami tworzy HARMONOGRAM: spisuje, kto ma co zrobić i na kiedy. Najlepiej, jak toto wisi w widocznym miejscu w klasie. Dobrze pokazać go rodzicom na zebraniu.

Generalne zalecenie brzmi: projekt wykonuje się w szkole, nie w domu. Jeżeli łączy się z treściami programowymi, można na lekcji. Jeśli wykracza poza treści, można w ramach kółek albo godzin karcianych. Tu zwłaszcza wycieczki i wyjścia różnego typu, jeśli projekt je przewiduje.
Ważne: dzieci pracujące nad projektem są _zawsze_ pod opieką nauczyciela. Nawet jeśli pracują samodzielnie.

Nauczyciel ma grać głównie rolę asystenta i doradcy. Jeśli uczniowie do niego przyjdą, to im pomaga.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Adancia dnia Śro 10:35, 24 Lis 2010, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 12:30, 24 Lis 2010
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





2c. Projekt ma na celu rozwiązanie konkretnego problemu, hm...

Powiedzieli nam na szkoleniu, że projekty mogą być badawcze (po ludzku: naukowe) i działań lokalnych (po ludzku: praktyczne). I najlepiej (acz niekoniecznie), jeśli temat projektu sformułowano w formie pytania. Przykład tematu projektu badawczego: jak oszczędzać konie mechaniczne? Afryka - kontynent kontrastów. Przykład tematu projektu działań lokalnych: porządkujemy groby powstańców na lokalnym cmentarzu. Autentyczne przykłady ze szkolenia.

2d. ... z zastosowaniem różnorodnych metod.

śmieliśmy się, że projekt nie wymaga metody projektu. A poważnie: chodzi o to, żeby w różnorodności zadań i metod każdy uczeń znalazł dla siebie w miarę odpowiednie zajęcie. Inteligent-matematyk, inteligent-artysta i pracownik fizyczny też.
Najgorzej chyba w projektach mają indywidualiści. I perfekcjoniści...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Adancia dnia Śro 12:50, 24 Lis 2010, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 13:03, 24 Lis 2010
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

Po ludzku: co można robić jako projekt? Wszystko.

Podobno dobrze zrobiony projekt siłą rzeczy jest interdyscyplinarny. To znaczy, że wykracza poza jeden przedmiot - ale jeden przedmiot powinien być "wiodący" i nauczyciel tego przedmiotu powinien być opiekunem projektu. A nauczyciele pozostałych przedmiotów służą, w razie czego, pomocą. I najlepiej gdyby uczestniczyli w ocenianiu na koniec.

Czy projekt "powinien" wykraczać poza program? Nie. Nie ma takich wskazań. Projekt może być stricte realizacją programu i odbywać się na lekcjach.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 13:38, 24 Lis 2010
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:
1) wybranie tematu projektu edukacyjnego;
2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
3) wykonanie zaplanowanych działań;
4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.

Powolutku.
O zespole uczniów i opiece nauczyciela już było. W dużych szkołach będzie kilka projektów na klasę i kilku opiekunów. Opieka nauczyciela jest nieustanna i obowiązkowa, bo gdyby dzieciakom zostawionym samopas na zrobienie projektu coś się stało.... szkoda gadać.
Pytaniem otwartym pozostaje co z pracami domowymi w projekcie. Praktyka wykazuje, że duża część projektowych zadań wykonywana jest w domu i/lub na domowym sprzęcie. Teoria mówi, że tak być nie powinno. Na ile rzeczywistość będzie skrzeczała, zależy od konkretnego projektu i konkretnych zaangażowanych w niego ludzi - i nauczycieli, i uczniów. I, oczywiście, rodziców.
Przy okazji kwestia ceny. Nie da się zrobić projektu edukacyjnego bez kosztów. Choćby na materiały biurowe, komputerowe, fotograficzne, bilety wstępu, rekwizyty teatralne, cokolwiek. Subwencja z powodu wprowadzenia projektu nie wzrosła. Wniosek? Większą część kosztów projektu pokryją rodzice. Dlatego warto tak planować, by zminimalizować koszty. A o zaplanowanych rodziców powiadomić zawczasu należy.

4.1. Wybranie tematu projektu. Uczeń ma prawo wybrać temat (można mu dać prawo do zaproponowania tematu, najlepiej do maja pierwszej klasy). Uczeń ma prawo odmówić realizacji proponowanego przez nauczyciela tematu. I wreszcie uczeń ma prawo odmówić realizacji projektu w ogóle. Ostatnie odbija się negatywnie na ocenach.
Natomiast zadaniem nauczyciela jest zmotywować ucznia, żeby mu nie odmówił. Razz
Praktycznie w moim małym zespole wygląda to tak, że nauczyciel przychodzi na lekcje z propozycją i pyta "co wy na to". I demokratycznie, głosem większości, przyjmuje się temat projektu.

4.2. Pierwsze pytanie brzmi zawsze tak samo: sooooorko, ale po co my to mamy robić? Smile I to już jest określenie celów. Zaplanowanie etapów łączy się z opisanym wyżej harmonogramem i ustaleniem, kto co robi. I z kim współpracuje.

4.3. Wykonanie zaplanowanych działań, czyli sedno projektu. Ważne, że zakłąda się dużą samodzielność uczniów, a nauczyciela stawia w roli doradzacza, jeśli uczniowie po radę się zgłoszą. Zakłada się też, że uczniowie współpracują, a nie zbierają do kupy to, co każdy sam zrobił w swoim zakresie. Jest to wykonalne w formie pracy grupowej na lekcjach, raczej nie zadziała, jeśli projekt sprowadzi się do większej pracy domowej. Którą, na przykład, ostatniej nocy przed terminem wykonają rodzice. Razz

4.4. Nie wiem dlaczego, ale umieszczenie wyników projektu na stronie internetowej nie jest uważane za publiczną prezentację. Za publiczną prezentację uważa się natomiast przedstawienie wyników projektu "na żywo" z udziałem realizujących projekt - na przykład relacjonujących, co było "fajne", a co trudne w ich projekcie, prezentujących wytwór końcowy projektu, dokonujących samooceny - to ostatnie zwłaszcza jeśli "publiczność" zamyka się w zespole klasowym. Bo takie gremium już wystarcza, żeby prezentacja odbyła się "publicznie". Oczywiście "publiczności" może być więcej - cała szkoła, równoległa klasa, nauczyciele, rodzice.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 14:08, 24 Lis 2010
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną.

Można to nazwać ZASADAMI przeprowadzania projektów edukacyjnych w gimnazjum X albo REGULAMINEM jak wyżej - i warto skrócić toto do minimum, choćby po to, żeby było treściwe, czytelne, przydatne w sytuacjach spornych i pomagające (a nie przeszkadzające) w realizacji projektu.

Proponuję takie coś:
__________________________________________________

ZASADY przeprowadzania projektów edukacyjnych w Gimnazjum .........

1. Każdy uczeń Gimnazjum ........... zobowiązany jest zrealizować projekt edukacyjny. Zasadniczo projekt realizuje się w klasie II.
2. Każdy nauczyciel Gimnazjum ........... może zostać zobowiązany przez dyrektora do realizacji projektu edukacyjnego w ramach swoich zajęć przewidzianych zakresem obowiązków nauczyciela.
3. Uczniowie klasy I Gimnazjum ............. mogą zgłaszać swoje propozycje tematów na rok następny projektu edukacyjnego do dnia 30 kwietnia.
4. Rada Pedagogiczna Gimnazjum ustala wstępną listę tematów projektów oraz wyznacza opiekunów projektów do dnia klasyfikacji końcoworocznej, natomiast ostateczna decyzja co do tematów projektów i ich opiekunów zapada na posiedzeniu sierpniowym.
5. Uczniowie klasy II Gimnazjum ..................... i ich rodzice informowani są o idei projektu edukacyjnego, warunkach jego realizacji, tematyce, wymaganiach oraz ocenianiu na pierwszym zebraniu klasowym (wrzesień). Do końca września uczniowie podejmują ostateczną decyzję co do tematu projektu edukacyjnego, w którym chcą uczestniczyć.
6. Opiekunem projektu jest nauczyciel przedmiotu, którego zakres merytoryczny w największym stopniu odpowiada tematyce projektu.
7. Wychowawca klasy współpracuje z opiekunem projektu, dbając w szczególności o to, by żaden z uczniów nie uchylał się od realizacji projektu edukacyjnego.
8. Nauczyciele pozostałych przedmiotów pełnią w miarę potrzeb funkcję doradców-ekspertów w realizacji projektu, za porozumieniem z opiekunem projektu.
9. Opiekun projektu ustala zakres i termin zadań dla każdego z uczestników projektu. Zaleca się, aby termin nie był krótszy od dwóch tygodni ani dłuższy od dwóch miesięcy.
10. Projekt może być realizowany podczas zajęć lekcyjnych lub zajęć dodatkowych. Opiekun projektu podaje do wiadomości uczniów zasady współpracy i pełni rolę konsultanta-doradcy w wykonaniu projektu. Pracę domową uczniów może stanowić jedynie niewielka część zadań związanych z projektem.
11. Po wykonaniu projektu dokonuje się jego publicznej prezentacji oraz oceny. W ocenie projektu biorą udział opiekun projektu, nauczyciele-eksperci oraz wychowawca klasy.
12. Projekt jest oceniany w zakresie poszczególnych przedmiotów, których treści wchodziły w zakres projektu, w formie ocen cząstkowych. Udział w realizacji projektu jest także częścią składową oceny zachowania na koniec roku w klasie, w której realizowano projekt.
13. Na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) uczeń może być zwolniony z realizacji projektu edukacyjnego na warunkach określonych w Rozporządzeniu MEN.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Adancia dnia Śro 14:12, 24 Lis 2010, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 14:20, 24 Lis 2010
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.

To trzeba do 30 listopada wprowadzić w tekst Statutu. I niekoniecznie musi to być rozbudowane wypracowanie dotyczące poszczególnych ocen odpowiadających stopniowi zaangażowania ucznia w projekt. Po prostu przy składowych oceny zachowania trzeba dodać zdanie "udział w projekcie edukacyjnym".

Pytanie brzmi, która to ocena - czy bieżąca, czy na koniec gimnazjum. Póki co sprawa pozostaje otwarta i można ją doprecyzować w ZASADACH. patrz wyżej.

ZASADY nie są częścią Statutu. Warto je natomiast zaprotokołować w protokolarzu Rady.

7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.

To też warto doprecyzować w ZASADACH (patrz wyżej), a wstępne zapoznanie można w zasadzie (sic) sprowadzić do przedstawienia ZASAD.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 14:39, 24 Lis 2010
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





8. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

8a. Za projekt jako taki nie ma oceny.
8b. Temat projektu radzę formułować zwięźle, żeby się w rubryczkę zmieściło.
8c. Jeśli realizuje się projekt w II klasie, warto zapisać w dzienniku w notatkach temat projektu, żeby za rok było wiadomo, jak on właściwie brzmiał, i gdzie tego szukać.

Pytanie otwarte: czy wymyślą wzór arkusza ocen z miejscem na temat projektu?

I kwestia praktyczna: uczeń zmienia szkołę.

Przypadek a.
Uczeń z poprzedniej szkole realizował już projekt.
I co - po pierwsze, skąd ja mam o tym wiedzieć? Deklaracja słowna ucznia jest mało miarodajna. Gdyby było to odnotowane w arkuszu ocen - nie ma sprawy, mam informację. Ale czy mam prawo wymagać, by poprzednia szkoła dostarczyła mi informację o realizacji projektu?

Powiedzmy, że dostarczyli. Uczeń w zasadzie ma projekt z głowy i wcale nie musi bawić się w kolejny, z klasą. Jeśli chce, nie ma sprawy. Gorzej, jak nie chce - i w zasadzie nie ma mocnych, żeby go zmotywować. Cala klasa pracuje nad projektem, a on? Razz Skaranie dla nauczyciela!

Przypadek b:
Uczeń zmienia szkolę i przy okazji "rozmija się" z projektem. Bo nasi "już realizowali", a on jeszcze nie. Co z nim? Projekt zrealizować musi. Na przykład z klasą programowo niższą. I znowu robi się potworny balagan.
No chyba że przyjdzie ich trzech. Wtedy mogą razem robić projekt. Smile.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 14:59, 24 Lis 2010
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





9. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.
10. W przypadkach, o których mowa w ust. 9, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

To też warto poruszyć w ZASADACH. Precyzując jednocześnie, czy np. chcemy pisemnego wniosku rodziców (na który dyrektor wcale nie musi się zgodzić).

Na logikę: kiedy warto rozważać zwolnienie?

a. Jeśli uczeń ma nauczanie indywidualne i nie kontaktuje się z grupą. Tu niemal na pewno występują też poważne problemy zdrowotne.
b. Zespół Aspbergera i kilka innych chorób. Ale tu już wcale niekoniecznie - wszystko zależy od konkretnego przypadku.
c. Wypadki losowe, zwłaszcza takie, które mają długie konsekwencje, powodują długą nieobecność w szkole (lub częste krótkie nieobecności), może konieczność rehabilitacji i/lub długiego leczenia - jednym słowem i dziecko, i rodzice, mają ważniejsze sprawy na głowie niż głupi projekt.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Grupa realizujaca projekt
PostWysłany: Czw 20:28, 27 Paź 2011
gryska
Zielony
 
Dołączył: 27 Paź 2011
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta





Ja mam problem z realizacja projektu. Wychowawca miał wybrać grupy do projektów i okazało się, ze mam w swojej grupie trzech uczniów jedynkowych, którzy ograniczają się do biernego siedzenia (uchodzących za wyrzutków klasowych), jedna osobę również jedynkową ale mającą chęci do pracy i jedna dwójkową. Oczywiście w klasie są uczniowie i dobrze i bardzo dobrze się uczący ale do mojej grupy nie przydzielono nawet jednego trójkowego ucznia. Nie wiem co robić, Byłam u dyrekcji ale poza tym, ze powiedziała, że tak nie może być nic nie zrobiła.Dodam, ze wychowawcą klasy w której kazali mi realizować projekt jest osoba z która jestem w dobrych stosunkach, najlepszych uczniów wzięła sobie do grupy a na fizykę (bo tego przedmiotu uczę) nie było chętnych wiec dała tych, których żadna grupa nie chciała. Tak naprawdę po prostu potrzebny mi jest chociaż jeden dobry uczeń, który by był kręgosłupem grupy.
Cała ta sytuacja wpływa na mój stan psychiczny, mam małe dziecko i przez frustrację nad która nie mogę zapanować moje dziecko cierpi dziecku.
W zasadzie to sytuacja ta po prostu przelała czarę goryczy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 20:41, 27 Paź 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Nie panikuj, tylko zrób projekt działań lokalnych polegający np. na grabieniu liści z boiska. Poważnie. Cała sprawa polega na tym, żeby to ładnie nazwać i fachowo opisać.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 21:16, 27 Paź 2011
gryska
Zielony
 
Dołączył: 27 Paź 2011
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta





Dzięki za odpowiedź. Ten projekt już mnie dobił. W ramach dwóch godzin karcianych muszę jedna godzinę w tygodniu pracować na świetlicy, raz w tygodniu muszę prowadzić zajęcia wyrównawcze w ramach planu działań wspierających, prowadzić systematycznie spotkania LOP (muszę później na piśmie złożyć dyrekcji sprawozdanie z działalności) no i teraz jeszcze realizować projekt z grupą, która będzie wymagała ogromnej pomocy z mojej strony. Do tego mam malutkie dziecko, które sama wychowuję. Mieszkam sama, więc każde wyjście wiąże się z opłaceniem dodatkowych godzin opiekunce.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 10:39, 28 Paź 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





To ja proponuję tak:

1. Wybranie tematu projektu. Musi brzmieć mądrze. Coś w stylu: Pięknie i bezpiecznie. Albo: Nasza szkoła piękna i bezpieczna.

2. Określenie celów.
Należy pamiętać, że celem nie jest posprzątanie boiska (to najmniej ważny cel). Można pisać o zwiększeniu estetyki i bezpieczeństwa otoczenia szkoły (wszak mokre liście są śliskie). Ale najważniejsze jest kształtowanie umiejętności współpracy w grupie, zwiększanie wrażliwości ucznia na kwestie estetyczne, kształcenie właściwych nawyków, odpowiedzialności za wygląd i bezpieczeństwo miejsca przebywania. Można podpiąć kwestie ekologiczne: co zrobimy z tymi liśćmi?

Zaplanowanie etapów
kiedy?
kto co będzie robił?
kto z kim współpracuje?
Ważne, że to uczniowie mają być aktywni. Oni organizują sprzęt, wybierają termin, rozdzielają zadania (kto co sprząta? Kto za co odpowiada?), nauczyciel jest opieką.

3. Wykonanie zaplanowanych działań
Schodzimy się, grabimy. Warto robić zdjęcia.

4. Publiczna prezentacja.
Może być gazetka ze zdjęciami. Może być spacer całej klasy po wysprzątanym boisku. A co.

samoocena

ocena nauczyciela (nie wiem: zajęcia techniczne? ocena zachowania? wf?)

koniecznie zapisanie tematu projektu w przeznaczonym na to miejscu - bo się zapomni co kto robil.

I już.
Powodzenia.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
O projektach edukacyjnych
Forum Vitam curare Strona Główna -> Gabinet dyrektora :)
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin