Vitam curare


Forum Vitam curare Strona Główna -> Praca / Pokój nauczycielski -> Postępowanie kwalifikacyjne na nauczyciela kontraktowego
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Postępowanie kwalifikacyjne na nauczyciela kontraktowego
PostWysłany: Czw 9:57, 20 Maj 2010
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Tu, w odróżnieniu, będzie po kolei.

Nauczyciel rozpoczynający pracę jest tak zwanym nauczycielem stażystą i o ile jest zatrudniony na minimum pół etatu, automatycznie zaczyna staż na stopień nauczyciela kontraktowego. Nie musi składać żadnego papiru, żeby rozpocząć staż. Za to do 20 września musi przedłożyć dyrektorowi projekt planu rozwoju zawodowego.

W praktyce warto jednak ustnie przypomnieć się zapracowanemu na początku roku dyrektorowi, że zaczyna się staż, i poprosić o wyznaczenie (na piśmie) opiekuna stażu. Czasem można go nawet zaproponować. Wink

Planów rozwoju zawodowego w internecie masa. Trzeba tylko pamiętać, żeby dostosować gotowca do swoich możliwości i specyfiki szkoły, czyli np. nie planować współpracy ze szkolnym psychologiem, jeśli szkoła takowego nie zatrudnia, a zamiast tego wpisać współpracę z lokalną poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

Plan pokazuje się najpierw opiekunowi stażu, a potem dyrektorowi. Obowiązuje znana ze studiów zasada o niekłóceniu się z promotorem. Stulamy uszy i nanosimy poprawki, jakby co. Nawet gdyby było ich dużo i bywały wzajemnie sprzeczne.

Ten plan trzeba będzie w ciągu roku szkolnego realizować, pamiętając, że na koniec czeka nas rozliczenie.

Ważnym elementem planu są hospitacje. Raz w miesiącu obserwuje się lekcję opiekuna stażu, raz w miesiącu opiekun przychodzi oglądać lekcję stażysty. Hospitacje trzeba dokumentować na piśmie, warto sobie opracować arkusz obserwacji - o ile dyrektor nie narzuci gotowca, można sobie coś sklecić do spółki z opiekunem, bo wzór ustawowy nie istnieje. Jeżeli nic wam nie narzucą, wystarczy jedna kartka na jedną lekcję. Ma być tam nazwisko prowadzącego i obserwującego, data, temat lekcji, cele, formy i metody pracy, dużo miejsca na obserwacje (można sobie wydzielić, co akurat obserwujemy: etapy lekcji? pomoce? sprawdzanie wiedzy ucznia? zapis na tablicy? poprawianie uczniowskich błędów? sposoby dyscyplinowania? praca domowa?) i wnioski. Opiekun stażu powinien we wnioskach wpisywać uwagi i zalecenia dla stażysty.

Takich kartek powinno być na koniec stażu 18, dwa razy po 9. Nawet jeśli nikt o nie nigdy nie zapyta. Razz

Inne ważne sprawy, które muszą znaleźć się w planie, z których trzeba się rozliczyć i które potem wrócą na rozmowie kwalifikacyjnej to:
- przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły,
- sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole,
- przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy.
Nauczyciel powinien podczas stażu poznać organizację, zadania oraz zasady funkcjonowania szkoły. Trzeba przeczytać statut, wszystkie możliwe regulaminy, pooglądać wnikliwie dzienniki i arkusze ocen, przeczytać do poduszki Kartę Nauczyciela (o ile obowiązuje - w niepublicznych można sobie większość Karty darować). Warto zainteresować się z lekka procedurami przeprowadzania egzaminów zewnętrznych, zasadami organizacji wycieczek szkolnych i w ogóle wszystkimi regułami funkcjonowania tego narzędzia ucisku, jakim jest szkoła. Na posiedzenia Rady Pedagogicznej warto by się wybrać, na zebrania Rady Szkoły, o ile taka istnieje, i na zebrania z rodzicami.

Kolejna kwestia to doszkalanie metodyczne. Opinii o przeróżnych konferencjach i warsztatach organizowanych przez wydawnictwa nie będę wyrażać - ale bez względu na moje (i twoje) opinie, nauczycielu stażysto, na takich konferencjach bywać trzeba. Można też wybrać się na jakiś kurs czy szkolenie, zrobić kurs komputerowy, pójść na kurs językowy, ukończyć studia, cokolwiek, co będzie liczyło się jako "rozwój własny" - i - uwaga - trzeba mieć na to papier. Moje prywatne ślęczenie wieczorami nad tabelkami z koniugacją łacińską Razz się nie liczy.

Po zakończeniu stażu bierzemy swój plan rozwoju zawodowego (jeśli zginął, u dyrektora leży drugi, może pozwoli go skserować?) i dokonujemy pisemnego rozliczenia się z jego realizacji. Czyli wpisujemy wszystko, o czym powyżej, nadmieniając, że posiadamy stosowne zaświadczenia. Sprawozdanie (są wzory w internecie) warto pokazać opiekunowi stażu, a do dyrektora trzeba je złożyć w terminie do 30 dni od zakończenia stażu, czyli maksymalnie do 30 czerwca. Im wcześniej tym lepiej.

Opiekun stażu tworzy projekt oceny dorobku zawodowego (też są wzory w sieci), ale ma jeszcze mniej czasu - tylko 14 dni, czyli musi taki projekcik przedstawić dyrektorowi do 14 czerwca. Znowu im wcześniej, tym lepiej. Bowiem dyrektor (i ewentualnie Rada Rodziców) muszą mieć czas na wystawienie oceny dorobku. Mają na to kolejne 21 dni, licząc od złożenia sprawozdania z realizacji planu.

Ocena dorobku może być pozytywna lub negatywna. W przypadku gorszym można się odwoływać do Kuratorium, czas 14 dni.

W przypadku lepszym trzeba jak najprędzej uderzać do dyrektora z wnioskiem o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego. Warto to zrobić jak najwcześniej, do 30 czerwca, bo wtedy komisja zbierze się jeszcze w wakacje (albo i przed?), do 31 sierpnia. I od 1 września, nauczycielu, masz awans. I wyższą pensję.

O terminie komisji dyrektor musi powiadomić dwa tygodnie wcześniej.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Adancia dnia Pon 13:55, 24 Maj 2010, w całości zmieniany 6 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 12:03, 24 Maj 2010
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Do wniosku o postępowanie kwalifikacyjne dołącza się tak zwaną teczkę, a praktycznie wniosek jest w teczce ostatnią kartką.

Teczka stażysty zawiera:
1) dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe (dyplom? indeks?) – poświadczone kopie;
2) zaświadczenia dyrektora szkoły zawierające informacje o:
a) wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przedmiocie
b) dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego nauczyciela,
c) dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego,
d) uzyskanej przez nauczyciela ocenie dorobku zawodowego oraz dacie jej dokonania

Jeśli ktoś pracował w kilku miejscach (chociaż w ciągu roku to trudno...) albo łączył etat, załącza wszystkie papierki z wszystkich miejsc, gdzie pracował na ponad pół etatu (9 godzin).

Wniosek: teczka stażysty zawiera jakieś 6-7 kartek, większość których trzeba zorganizować u dyrektora.

Z czego będą pytać? Ano, z tego (to z grubsza z Rozporządzenia:):

1) organizacja, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:
a) przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły;
b) sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole;
c) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;
2) współpraca z opiekunem stażu, obserwacje z hospitowanych zajęć ;
3) wnioski i doświadczenia z samodzielnie przeprowadzonych zajęć ;
4) wnioski i doświadczenia z wewnątrzszkolnych form doskonalenia zawodowego nauczycieli (wszelkiego typu szkolenia, rady pedagogiczne, posiedzenia zespołów przedmiotowych itp).
5) znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Adancia dnia Pon 12:20, 24 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 13:27, 24 Maj 2010
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Kto jest w komisji?

Ano, to zależy, ile osób za jednym razem zdaje.
1. Na pewno będzie dyrektor lub wice jako przewodniczący komisji.
2. Powinien być przewodniczący zespołu przedmiotowego, w którym pracuje zdający nauczyciel. Jeśli zdaje kilku nauczycieli różnych specjalności, może być kilku przewodniczących. Jeśli szkoła jest mała, a zespoły szczątkowe, może to być jakiś nauczyciel mianowany ze szkoły. A jeśli nie ma mianowanego, jakiś kontraktowy.
3. Opiekun stażu. Jeśli zdaje więcej osób, wszyscy opiekunowie stażu.

Może być dodatkowo obserwator z Kuratorium i/lub z organu prowadzącego szkołę (nauczycielu! w dniu egzaminu _musisz_ wiedzieć, kto twoją szkolę prowadzi!), a na wniosek zdającego ktoś ze związków zawodowych.

Co robi komisja?
Najpierw dogłębnie ogląda wyżej wspominaną teczkę, co ładnie nazywa się analizą formalną dokumentacji. Jeżeli wszystko się zgadza, nauczyciel (nauczyciele pojedynczo) są proszeni na rozmowę. Pierwszym punktem rozmowy jest zwięzłe sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego - to samo, co oddawaliście na piśmie, można mieć notatki. Warto machnąć komisji przed nosem jakimś kolorowym dyplomem lub zdjęciem - ale nie za często i bez podtykania komisji przed nos - o ile nie poproszą - raczej ze zdawkowym "mam na to zaświadczenie". Razz

Drugim punktem rozmowy są pytania komisji. Pytania dotyczą treści wymienionych powyżej. Na przykład:

Jakie metody nauczania stosuje Pan(i) najchętniej i dlaczego?
Z jakimi problemami wychowawczymi zetknęła się Pani / zetknął się Pan w czasie stażu? Co Pan(i) zrobil(a) w celu ich rozwiązania?
Z jakimi dokumentami szkolnymi zapoznał(a) się Pan(i) w czasie stażu?
W jaki sposób poznaje Pan(i) środowisko uczniów? Dlaczego posiadanie takiej wiedzy jest ważne?
Proszę wymienić i omówić stosowane przez Pana/Panią metody aktywizujące;
Proszę wymienić akty prawne związanie z funkcjonowaniem szkoły.
Sukcesy i porażki podczas trwania stażu.
Sposoby dyscyplinowania ucznia, który przeszkadza w prowadzeniu lekcji.
Sposoby motywacji ucznia do pracy.
W jaki sposób dba Pan(i) o bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć?
Które ze szkoleń, jakie Pan(i) w czasie stażu odbył(a), najbardziej przydało się w pracy z dziećmi i dlaczego?

Większość pytań, jak widać, jest praktyczna, i komisje oczekują praktycznych odpowiedzi.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Adancia dnia Pon 13:29, 24 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 13:52, 24 Maj 2010
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Po udzieleniu odpowiedzi nauczyciel wychodzi, a komisja radzi. Praktycznie to jest tak, że każdy na swojej kartce ocenia egzaminowanego w skali od zera do dziesięciu i podaje uzasadnienie. Potem zbiera się te kartki i jeżeli liczba ludzi w komisji była większa niż trzy, odrzuca się oceny skrajne (z pięciu najwyższą i najniższą, rozporządzenie nie wie którą jeśli w komisji byłyby 4 osoby...), a z pozostałych trzech wylicza się średnią. Jeśli średnia wyniesie siedem lub więcej, nauczycielu, skacz do góry. Zdałeś. Jeszcze tylko spiszą protokół, wypiszą ci zaświadczenie o uzyskaniu kwalifikacji i możesz iść do domu. Smile

I jeszcze dwie kwestie, o które czasem pytają:
1. Poczęstunek (ciastka, kawa, herbata) - tak. Oczywiście w porozumieniu z dyrektorem i przygotowany _przed_ rozpoczęciem całej zabawy. Nie do pomyślenia jest proponowanie kawy jako przerywnik na zebranie myśli po otrzymaniu pytania. Razz Natomiast wyrazy ewentualnej wdzięczności - NIE. Ani dyrektor, ani komisja łaski wam nie robią, więc odwdzięczanie się słodyczami czy trunkami, czy czymkolwiek innym Razz nie jest na miejscu. Ewentualnie nauczyciel-mężczyzna może wyskoczyć do dyrektorki i opiekunki stażu z kwiatkiem. Jednym, ładnym, niedoniczkowym.

2. Strój. Obowiązuje formalny, acz bez przesady. Nie mini przypominające wstążkę w pasie, proponuję unikać dekoltów po kolana i generalnie strojów wyzywających, ale ubieranie się na biało-granatowo (bądź biało-czarno) to lekka przesada. Można także zdjąć marynarkę od garnituru. Razz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Postępowanie kwalifikacyjne na nauczyciela kontraktowego
Forum Vitam curare Strona Główna -> Pokój nauczycielski
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin