Vitam curare


Forum Vitam curare Strona Główna -> Liturgia -> Brewiarz dla początkujących :) Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
PostWysłany: Śro 13:39, 06 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Po psalmodii w modlitwie w ciągu dnia następuje "reszta", składająca się z bardzo krótkiego tym razem czytania i responsorium, a także z modlitwy końcowej. I znowu (jak zwykle) nad czytaniem warto się chociaż na chwilkę w ciszy zatrzymać.

Czterotomowe wydanie brewiarza podaje z reguły trzy wersje "reszty", odpowiednio do trzech możliwych Godzin. Oczywiście wybieramy tę najbardziej zbliżoną do czasu lokalnego, dbając, by wszystko się zgadzało z wyborem hymnu, jeśli był uzależniony od pory dnia. I tu muszę się przyznać, że kilka razy zdarzyło mi się (przy odmawianiu modlitwy w ciągu dnia w porze hm bardzo pośredniej, np. o 13.30) zacząć hymnem południowym, a skończyć "resztą" popołudniową... Razz śmieszny błąd, chociaż chyba nie bije rekordów śmieszności moich brewiarzowych pomyłek. Very Happy W jednotomówkach skróconych nie ma tego problemu...

Po "amen" modlitwy na zakończenie indywidualnie można odmówić jeszcze taki ładny tekst (obowiązkowy chyba tylko w oficjum odmawianym we wspólnocie): Błogosławmy Panu / Bogu niech będą dzięki.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 13:47, 06 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Nieszpory to wieczorna modlitwa Kościoła, tradycyjnie przypisana godzinie 18.00, chyba jedyna Godzina LG, która ma również "wersję ludową", tę śpiewaną w niedzielne wieczory w kościołach i nie tylko.

Sensem nieszporów jest pozbieranie całego dnia po to, by złożyć go jak dar w ręce Boga. W zasadzie Nieszpory wyznaczają granicę dnia (i nocy), i - jakkolwiek w praktyce życia nie zawsze jest to możliwe - powinny chyba być odmawiane raczej po zakończeniu większych przewidzianych na dany dzień prac, zwłaszcza w sobotni wieczór albo w wigilię uroczystości. W te dni to właśnie Nieszpory (tak zwane pierwsze) zaczynają obchody tego następnego dnia. Głupio byłoby liturgicznie zacząć niedzielę, a potem iść trzepać dywany...

Nieszpory to ta druga, stawiana na równi z Jutrznią, podstawowa Godzina LG, zalecana do odmawiania tym, co nie mają warunków na pełne całodniowe oficjum. Bo Nieszpory w pewien sposób dopełniają i zamykają to, co otworzyła Jutrznia. Rano uwielbiamy Boga za jeszcze jedną szansę kolejnego ofiarowanego nam dnia - wieczorem następuje niejako rozliczenie się z tego daru. Rano ofiarowujemy plany, wieczorem wyniki (lub ich brak). Pomaga to pamiętać, że cokolwiek robimy, powinniśmy pracować przede wszystkim na Jego chwałę. Że nasze plany bez Jego pomocy nie mają szans (bo jeśli Pan domu nie zbuduje i miasta nie ustrzeże... itd), ale także, że bez Jego pomocy nie mamy szans na rezultaty. Jutrznia i Nieszpory w tym aspekcie wyrażają dokładnie myśl św. Pawła, że "Bóg jest w nas sprawcą chcenia" (jutrznianych planów) "i działania" (tu nieszporowe podliczanie wypracowanych rezultatów). I znowu miejsce na uwielbienie: "Z Niego, przez Niego i dla Niego jest wszystko, Jemu chwała".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 13:47, 06 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Nieszpory zaczynają się zwyczajnym wstępem "Boże wejrzyj ku wspomożeniu memu...", potem jest hymn, psalmodia, czytanie z responsorium, Magnificat, prośby, Ojcze nasz, modlitwa końcowa i błogosławieństwo. Generalnie struktura Nieszporów odzwierciedla strukturę Jutrzni, z tym, że Kantyk Zachariasza zastąpiony jest przez Magnificat.

Praktycznie znów mamy tu podział na trzy kawałki: hymn, psalmodia i "reszta". I znowu, tak samo jak w przypadku Jutrzni, w dni powszednie okresu zwykłego czterotomówka podaje wszystko w jednym miejscu i po kolei, w inne dni przydadzą się do tych części tak ze trzy zakładki.

Nieszpory wraz z Jutrznią stanowią "szkielet" Liturgii Godzin, dlatego zaleca się odmawiać je we wspólnocie. Nieszpory, jako modlitwa wieczorna, są też pamiątką "wieczornej ofiary Chrystusa" - ofiary "przy końcu wieków", i nie przypadkiem kiedy umierał na krzyżu zrobiło się ciemno! Kościół zwraca się w tej modlitwie do swego Słońca, co nie zna zachodu, oddaje Mu to, co w mijającym dniu się dokonało, i z nadzieją patrzy poprzez noc już ku następnemu świtowi, przyzywając kolejny dzień. Jak wspaniale w Nieszporach słychać głos Oblubienicy wzywającej przyjścia Pana...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 13:49, 06 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Kompleta, czyli modlitwa na zakończenie dnia, jest ostatnią modlitwą Kościoła w liturgii dnia. Takie totalne zamknięcie dnia, połączone tematycznie z totalnym podsumowaniem siebie - także w kontekście przygotowania się na śmierć. Stąd w Komplecie miejsce na rachunek sumienia, i stąd na zakończenie modlitwa o dobrą śmierć, i stąd wiele tekstów zawierzających człowieka w ręce Boga.

Kompletę tradycyjnie odmawia się o 21.00 (lub o 24.00), powinno się ją, w każdym razie, zacząć (i dobrze byłoby skończyć) przed północą, żeby nie wychodzić już w następny dzień liturgiczny.

Dobór tekstów Komplety uzależniony jest od poprzedzających ją Nieszporów, w soboty wieczorem (czyli liturgicznie już niedziele) i w przeddzień uroczystości kompleta jest już "z następnego dnia". Dobór tekstów zależy także od dnia tygodnia, okresu liturgicznego, czasem także od tygodnia Psałterza.

W swojej niesamowitej mądrości Kościół tak to wymyślił, że Kompleta jest najkrótszą godziną LG. Dla wygody zmęczonych (i zaspanych) czterotomówka brewiarza drukuje także wszystkie teksty Komplety w jednym miejscu i po kolei, żeby zaspanym i zmęczonym się nie myliło. Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 13:51, 06 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Kompleta zaczyna się zwyczajnie (Boże wejrzyj...). Potem jest duuużo miejsca na porządny rachunek sumienia (w którym powinno być nie tylko rozliczenie się ze zła, ale i podziękowanie za dobro). Następnie odmawia się hymn (w okresie zwykłym są cztery hymny kompletowe, dobierane w zależności od tygodnia psałterza, w innych okresach liturgicznych są dwa hymny, i też zależą wtedy od tygodnia psałterza, lub jeden - i wtedy wszystko wiadomo). Dalsza część tekstów Komplety, jeżeli nie jest to uroczystość lub jakiś specjalny "moment" liturgiczny typu oktawa uroczystości, zależy od dnia tygodnia - czyli np. w poniedziałki zawsze będzie tak samo Smile .

W psalmodii jest zwykle jeden psalm, jeśli jest krótki, to najwyżej dwa - Kościół naprawdę dba o swoje zaspane dzieci... Potem jest króciutkie czytanie z responsorium kompletowym, które poza dniami bardzo specjalnymi zawsze brzmi tak samo: "w ręce Twoje, Panie, powierzam ducha mojego" (w okresie wielkanocnym plus Alleluja), Pieśń Symeona (najkrótsza z brewiarzowych Pieśni) z antyfoną "strzeż nas, Panie, gdy czuwamy, podczas snu nas osłaniaj, abyśmy czuwali z Chrystusem i odpoczywali w pokoju", krótka kompletowa modlitwa z danego dnia tygodnia, formuła prośby o błogosławieństwo Boże: "Noc spokojną i śmierć szczęśliwą niech nam da Bóg wszechmogący, Ojciec, Syn i Duch Święty", i na sam koniec antyfona Maryjna, znów uzależniona od tygodnia psałterza i okresu liturgicznego. Antyfonę można odmówić po Nieszporach (zwłaszcza jeśli odmawiane są wspólnie, a Kompleta indywidualnie), i wtedy Kompleta jest krótsza.

Generalnie w całej Komplecie widoczny jest duch podsumowania, podliczenia i ofiarowania Bogu - minionego dnia i całego życia.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 20:46, 06 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





w Liturgii Godzin niedziela zaczyna się od soboty wieczorem, konkretnie od sobotnich Nieszporów, które są już Pierwszymi Nieszporami z niedzieli. Oczywiście w związku z tym brewiarz nieszporów na sobotę nie przewiduje. Smile

Kompleta w sobotę wieczór w związku z tym też jest pierwszą Kompletą niedzielną, fachowo nazywaną "po I Nieszporach niedziel i uroczystości". Ma swoją specjalną, niedzielną modlitwę kończącą - druga jej wersja jest dla uroczystości, które nie wypadają w niedzielę.

W niedzielę jako psalm Wezwania zawsze odmawia się psalm 95, bez względu na to, który to tydzień Psałterza.

Niedzielna Godzina Czytań zawiera dodatkowo hymn "Ciebie, Boże, chwalimy" (jest w częściach stałych i na tej dodatkowej tekturce), odmawia się go przed modlitwą końcową (jest to ta sama modlitwa, co w niedzielnej kolekcie mszalnej, czyli ta sama modlitwa, która ksiądz odmawia przed czytaniami).

Niedzielna Jutrznia i Modlitwa w ciągu dnia strukturalnie różnią się od tych z dni powszednich tylko tą modlitwą końcową, która jest właśnie modlitwą kolekty. W psalmodii mamy w niedziele strasznie dużo strasznie fajnych tekstów (one zawsze są fajne, ale w niedzielę wyjątkowo) - w tym niedzielny, Paschalny psalm 118 "Dziękujcie Panu, bo jest dobry, bo Jego łaska trwa na wieki..."

Niedzielne (Drugie) Nieszpory, te z niedzieli wieczór, w psalmodii zawsze mają psalm 110 "Rzekł Pan do Pana mego, siądź po mojej prawicy...", a poza okresem Wielkiego Postu także pieśń z "Alleluja" na końcu każdej linijki. I też kończą się modlitwą mszalnej kolekty.

Niedzielnowieczorna Kompleta (fachowo: po Drugich Nieszporach niedziel i uroczystości) ma swoją, specjalną dla niedzieli, modlitwę kończącą.

W zasadzie Oficjum z niedzieli wypadałoby śpiewać - jeśli tylko się umie. Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 20:58, 06 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





co to są teksty wspólne, te pod koniec brewiarza, na które braknie zakładki i trzeba je sobie w razie potrzeby zaznaczać czymkolwiek?

Ano, to taki uniwersalny zestaw tekstów na różne okazje. Są tu teksty na poświęcenie kościoła, o Najświętszej Maryi Pannie, o Apostołach, o męczennikach (wielu i jednym), o pasterzach, o doktorach Kościoła, o dziewicach, o świętych mężczyznach i kobietach, o zakonnikach, o świętych, którzy pełnili dzieła miłosierdzia, i o wychowawcach.

Pomysł był taki, żeby stworzyć wspólny bank tekstów, zamiast przepisywać to samo (albo prawie to samo) 12 razy o każdym apostole i niezliczoną ilość razy o każdym świętym biskupie czy męczenniku.

Teksty wspólne dosyć często powtarzają się same w sobie, na przykład teksty o zakonnikach w przeważającej części odnoszą się do tekstów o świętych mężczyznach lub kobietach, a teksty o doktorach Kościoła do tekstów o pasterzach.

Z tekstów wspólnych korzystamy w te dni kalendarza liturgicznego, które są hm dedykowane jakiemuś świętemu (lub jakiemuś wydarzeniu), a nie mają tekstów całkowicie własnych, bo nie są na tyle hm charakterystyczne (słowo "ważne" nie byłoby na miejscu).

Jak z tego korzystać? Najpierw sprawdzamy w kalendarzu, jakiego dziś świętego i jaki hm "kaliber" dnia - czy wspomnienie, święto czy uroczystość (o "kalibrach" jeszcze napiszę). Potem najlepiej zacząć od znalezienia w tekstach własnych o świętych wszystkiego, co brewiarz przewidział na ten dzień, uważnie czytając drobne czerwone komentarze - zdarza się, że konkretny święty ma "swoje" zasady doboru tekstów, wyłamujące się z zasad ogólnych! Przysłowie, że każdy święty ma swoje wykręty, nie powstało bez przyczyny. Razz Jeżeli potrzebnego nam tekstu nie ma w tekstach własnych, będziemy szukać w odpowiednich tekstach wspólnych.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 20:59, 06 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Uroczystość to taka hm jakby trochę niedziela. Zaczyna się w przeddzień wieczorem od I Nieszporów, potem jest Kompleta po I Nieszporach i całe oficjum uroczystości aż do Komplety po II Nieszporach.

Kalendarium uroczystości jest różne dla różnych diecezji, ale na skalę ogólnopolską uroczystościami (poza niedzielą) są:
Świętej Bożej Rodzicielki - 1 stycznia
Objawienie Pańskie - 6 stycznia
św. Józefa - 19 marca
Zwiastowanie Pańskie - 25 marca
św. Wojciecha - 23 kwietnia
NMP Królowej Polski - 3 maja
św. Stanisława - 8 maja
Boże Ciało
Najświętszego Serca Pana Jezusa
Narodzenie św. Jana Chrzciciela - 24 czerwca
św. Piotra i Pawła - 29 czerwca
Wniebowzięcie NMP - 15 sierpnia
NMP częstochowskiej - 26 sierpnia
Wszystkich Świętych - 1 listopada
Niepokalane Poczęcie NMP - 8 grudnia
Narodzenie Pańskie - 25 grudnia

Uroczystości przypadające w niedzielę to Wielkanoc, niedziela Miłosierdzia Bożego, Św. Trójcy, Chrystusa Króla.

Większość tekstów oficjum uroczystości to teksty własne, spod fioletowej zakładki.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 21:05, 06 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Oficjum uroczystości zaczyna się I Nieszporami w przeddzień wieczór, teksty w tekstach własnych (zakładka fioletowa). Dokładnie czytamy (i wypełniamy) instrukcje małą czerwona czcionka, odsyłające nas czasem do tekstów wspólnych (używamy jakiejś dodatkowej zakładki).

Kompleta przeddzień uroczystości jak w sobotę wieczorem: hymn z aktualnego tygodnia, potem reszta z "po I Nieszporach". Z modlitw końcowych wybieramy, tę pasującą do dnia tygodnia, czy na niedzielę (jeśli uroczystość wypada w niedzielę), czy na poza niedzielą. Wszystko pod zakładką żółtą i w okolicach.

W dzień uroczystości rano zaczyna się Wezwaniem, Antyfona pod zakładką fioletową (teksty własne), Psalm Wezwania (w uroczystość wypadałoby 95) pod zakładką białą.

Jeśli potem odmawiamy Godzinę czytań, to wracamy do zakładki fioletowej - zwykle wszystkie teksty uroczystości są własne. Nie zapominamy o odmówieniu przed modlitwą końcową hymnu "Ciebie, Boże, chwalimy" - albo z części stałych, albo - wygodniej - z kartonika.

Jutrznia jest też pod zakładką fioletową (teksty własne), w Jutrzni uroczystości zawsze odmawia się psalmy z niedzieli I tygodnia - są też dodatkowo wydrukowane na kartoniku, żeby nie szukać.

Modlitwa w ciągu dnia zaczyna się zwyczajnie hymnem pod zakładką zieloną. Psalmodia w uroczystości jest dodatkowa (z kartonika, I, II lub III seria, w zależności od pory dnia, z jedną - odpowiednią - antyfoną z tekstów własnych! - zakładka fioletowa).

Drugie Nieszpory z tekstów własnych (zakładka fioletowa).

Kompleta z zakładki żółtej, hymn z odpowiedniego tygodnia, teksty po II Nieszporach, modlitwa końcowa uzależniona od tego, czy to była akurat niedziela, czy nie.

Oficjum uroczystości jest chyba najłatwiejsze do odmawiania, bo większość tekstów podano na miejscu w tekstach własnych, a do całej reszty są małe czerwone odsyłacze. Warto pamiętać o kartoniku z "psalmami Jutrzni na uroczystości i święta" (na tym samym jest hymn "Ciebie, Boże, chwalimy" do Godziny czytań) i o drugim kartoniku z psalmodią dodatkową do Modlitwy w ciągu dnia (nie zapominając o antyfonie z uroczystości), czasami przyda się jakaś dodatkowa zakładka do odpowiednich tekstów wspólnych, jakie wskażą nam odsyłacze.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 16:14, 07 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





święta mają w Liturgii Godzin trochę niższą rangę niż uroczystości. Zaczynają się dnia właściwego, bez wieczornej hm wigilii, czyli od Wezwania, nie od I Nieszporów. Kończą się dnia właściwego Kompletą.

Świętami na skalę ogólnopolską są:

25 stycznia - nawrócenie św. Pawła
2 lutego - Ofiarowanie Pańskie (MB Gromnicznej)
14 lutego - św. Cyryla i Metodego
22 lutego - Katedry św. Piotra
4 marca - św. Kazimierza
25 kwietnia - św. Marka
29 kwietnia - św. Katarzyny Sieneńskiej
6 maja - św. Filipa i Jakuba
14 maja - św. Macieja
16 maja- św. Andrzeja Boboli
31 maja - nawiedzenie NMP
3 lipca - św. Tomasza
11 lipca - św. Benedykta
23 lipca - św. Brygidy
25 lipca - św. Jakuba
6 sierpnia - Przemienienie Pańskie
9 sierpnia - św. Teresy Benedykty
10 sierpnia - św. Wawrzyńca
24 sierpnia - św. Bartłomieja
8 września - narodzenie NMP
14 września - podwyższenie Krzyża
18 września - św. Stanisława Kostki
21 września - św. Mateusza
29 września - św. Archaniołów
18 października - św. Łukasza
28 października - św. Szymona i Judy Tadeusza
9 listopada - poświęcenie Bazyliki Laterańskiej
30 listopada - św. Andrzeja
26 grudnia - św. Szczepana
27 grudnia - św. Jana
28 grudnia - św. Młodzianków.

Od razu trzeba zaznaczyć, że ani uroczystości, ani święta "z brewiarza" nie są tożsame z tymi świętami, w które katolik ma obowiązek uczestnictwa w Mszy św. - takich "świąt nakazanych" jest dużo mniej.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 16:14, 07 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Dni, w które katolika obowiązuje uczestnictwo w Mszy św. poza niedzielą, to:

Świętej Bożej Rodzicielki Maryi - Nowy Rok (1 I)
Objawienie Pańskie (6 I)
Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa - Boże Ciało (czwartek po Uroczystości Trójcy Przenajświętszej)
Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny - Matki Boskiej Zielnej (15 VIII)
Wszystkich Świętych (1 XI)
Boże Narodzenie (25 XII)

Wniebowstąpienie Pańskie obchodzi się teraz w VII Niedzielę Wielkanocy (nie czwartek!), dlatego nie ma go na liście powyżej. Bo niedziela to, oczywiście, niedziela. I już.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 16:17, 07 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Oficjum święta zaczyna się w dzień święta rano Wezwaniem, Antyfona pod zakładką fioletową (teksty własne), Psalm Wezwania (w święto wypadałoby 95) pod zakładką białą.

Jeśli potem odmawiamy Godzinę czytań, to wracamy do zakładki fioletowej - zwykle wszystkie teksty święta są własne lub znajdziemy odsyłacz do odpowiednich tekstów wspólnych. Nie zapominamy o odmówieniu przed modlitwą końcową hymnu "Ciebie, Boże, chwalimy" - albo z części stałych, albo - wygodniej - z kartonika.

Jutrznia jest też pod zakładką fioletową (teksty własne), w Jutrzni święta zawsze odmawia się psalmy z niedzieli I tygodnia - są też dodatkowo wydrukowane na kartoniku, żeby nie szukać.

Modlitwa w ciągu dnia zaczyna się zwyczajnie hymnem pod zakładką zieloną. Psalmodia w święta jest z dnia bieżącego z jedną - odpowiednią - antyfoną z tekstów własnych! - zakładka fioletowa, a jeśli jej tam nie ma, to bierzemy antyfony z dnia), czytanie i modlitwa z tekstów własnych, ewentualnie z odsyłacza.

Nieszpory z tekstów własnych (zakładka fioletowa), ewentualnie z odsyłaczy.

Kompleta z zakładki żółtej (z dnia), hymn z odpowiedniego tygodnia, teksty z dnia bieżącego.

W oficjum świąt większość tekstów podano na miejscu w tekstach własnych, a do całej reszty są małe czerwone odsyłacze. Wart opamiętać o kartoniku z "psalmami Jutrzni na uroczystości i święta" (na tym samym jest hymn "Ciebie, Boże, chwalimy" do Godziny czytań), bardzo przyda się jakaś dodatkowa zakładka do odpowiednich tekstów wspólnych, jakie wskażą nam odsyłacze.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 16:26, 07 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





Wspomnienia, także te w brewiarzu, służą do tego, żeby coś (albo, częściej, kogoś) sobie przypomnieć. W liturgii wspominamy głównie świętych i błogosławionych, czasem wydarzenia.

Brewiarzowe wspomnienia dzielą się na obowiązkowe, dowolne i dodatkowe. Wspomnienie obowiązkowe zwyczajnie trzeba w liturgii uwzględnić i już. Wspomnienie dowolne uwzględnić można (skądinąd wiem, że początkujący najczęściej go nie uwzględniają, żeby nie komplikować sobie odmawiania oficjum). Jeśli decydujemy się obchodzić wspomnienie dowolne, to postępujemy zupełnie tak samo jak przy wspomnieniu obowiązkowym. Jeśli pomijamy wspomnienie dowolne, to mamy zwykły dzień powszedni.

Wspomnienia dowolne ludzie odmawiający LG uwzględniają albo z zasady ("bo zawsze tak robię"), albo dlatego, że darzą tego konkretnego świętego specjalną sympatią z przyczyn mniej lub bardziej osobistych, na przykład z racji imienin swoich lub kogoś bliskiego.

Wspomnienia dodatkowe to inna historia. W okresie zwykłym nie występują, porozmawiamy o nich w Wielkim Poście. Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 20:19, 28 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





We wspomnienie najczęściej korzystamy z tekstów wspólnych. Warto najpierw zajrzeć jednak do tekstów własnych (zakładka fioletowa) i pod konkretną datą zobaczyć, jakich tekstów wspólnych będziemy potrzebować i od razu zaznaczyć je sobie jakąś dodatkową zakładką.

Oficjum wspomnienia zaczyna się w dzień wspomnienia rano Wezwaniem, Antyfona zwykle w tekstach wspólnych, Psalm Wezwania w zależności od tygodnia.

Jeśli potem odmawiamy Godzinę czytań, to zwykle hymn we wspomnienie jest z tekstów wspólnych, czasami są własne. Potem wracamy do psalmodii z dnia, zupełnie jak w dzień powszedni, potem werset z dnia i przechodzimy - jak w dzień powszedni - do I czytania z jego responsorium. We wspomnienia II czytanie z responsorium i modlitwa najczęściej są z tekstów własnych , jeżeli nie, to ze wspólnych .

Jutrznię też zwykle zaczynamy hymnem (teksty własne), jeżeli nie ma własnego hymnu, to szukamy w tekstach wspólnych, psalmy bierzemy z dnia , "reszta" na ogół z tekstów wspólnych - uwaga na antyfonę do Pieśni Zachariasza - często jest specjalna w tekstach własnych. Modlitwa końcowa zwykle z tekstów własnych.

Modlitwa w ciągu dnia jak w dzień powszedni.

Nieszpory zaczynają się hymnem z tekstów własnych lub wspólnych, psalmodia z dnia bieżącego, "reszta" z tekstów wspólnych, zwykle z antyfoną do Pieśni Maryi własną i własną modlitwa na koniec.

Kompleta: hymn z odpowiedniego tygodnia, teksty z dnia bieżącego.

Dwie uwagi do układu oficjum we wspomnienia:
1. Trzeba uważnie czytać czerwone wskazówki drobnym drukiem, bo bywa, że układ jest troszkę inny, bardziej podobny do oficjum świąt - to przy wspomnieniu świętych, którzy czymś szczególniejszym się wyróżnili.
2. Jest możliwość, by oficjum wspomnienia było bardziej podobne do oficjum dnia powszedniego. Można na przykład wziąć "resztę" Jutrzni i Nieszporów, czyli czytania, responsorium i modlitwę z dnia - no ale przecież we wspomnieniach chodzi o to, żeby powspominać... prawda? Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 20:37, 28 Lip 2011
Adancia
Administrator
 
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dokąd.
Płeć: Kobieta





po co wspominać tych świętych? Smile oczywiście zakładając, że nie mamy zamiaru wprowadzać niewczesnego politeizmu, jak określają kult świętych katolickich niektórzy moi znajomi protestanci.

No, nie mamy. Więc po co te wszystkie brewiarzowe kalendarze, uroczystości i święta nie-Pańskie, wspomnienia trojakiego kalibru - i to w Liturgii Godzin, siłą rzeczy traktowanej bardziej poważnie od modlitw i przyśpiewek ludowych przywołujących na przykład świętego Antoniego. Smile

Formalna liturgia Kościoła katolickiego zawiera zdrowy hm kult świętych. Zdrowy, czyli nie-Boski, nie ten i nie taki sam, jaki należy się Jedynemu. Idąc choćby za encyklopedią PWNowską: "kult [łac. cultus ‘pielęgnacja’, ‘troska’ < colere ‘odwracać ziemię pługiem’], religiozn. cześćrel. oddawana Bogu lub bóstwom, świętym postaciom, symbolom iprzedmiotom sakralnym; także ogół obrzędów rel. charakterystycznych dladanej religii", nie należy zawężać znaczenia słowa "kult" do czci oddawanej Bogu samemu. W najszerszym znaczeniu "kult" to najzwyklejszy szacunek, jaki mamy dla czego/kogokolwiek dlatego, że jest to rzecz/osoba związana z Bogiem. Choćby był to kawałek najzwyklejszego i zupełnie nieświętego per se lnianego płótna na ołtarzu, fakt, że nie będziemy go używać do wycierania butów, jest w znaczeniu definicji kultem. Czy taka "cześć" dla kawałka szmaty to już politeizm? Smile)) Zapewne nie.

Nie wiem co na to teologowie, ale niżej podpisana zebrała sobie cztery powody, dla których dobrze jest tych świętych (Pańskich) sobie od czasu do czasu przypomnieć. Po pierwsze, dlatego, że są Pańscy i w zasadzie to podziwiamy Boga w nich, a nie ich samych. Trochę tak, jak podziwiając wyszywankę tak naprawdę to podziwiamy nie dzieło, lecz twórczynię (vide moja nadmierna ochota do pokazywania wyszywanek na flikrze Razz ). I trochę tak, jak szanujemy wspomniany ołtarzowy obrus - nie dla jego obrusowatości, ale przez Tego, któremu ma/chce służyć.

Po drugie, jeśli Bóg jest Bogiem żywych, nie umarłych, to święci, którzy żyją dla Niego, mogą nam najnormalniej w świecie pomagać - zupełnie tak, jak pomagają nam żywi ludzie z naszej strony świata. Czy przejawem politeizmu jest prośba o pomoc skierowana do przyjaciela ("Franek, weź pożycz dychę")? Dlaczego taka sama prośba skierowana do świętego ("Ambroży, weź się za mnie pomódl") nagle nabiera cech pogańskich?

Po trzecie, chociaż każda ludzka droga jest niepowtarzalna i odrębna, życie świętych często "świeci" nam dobrym przykładem, zachęca do dobrych wyborów i pokazuje, że Bóg naprawdę potrafi w wielkim stylu wyciągnąć z mało ciekawych sytuacji. Nie chodzi o to, że mam być drugą świętą Iksą czy Igreką Smile - chociaż szczerze mówiąc niżej podpisaną techniki imitacyjne ciągle bardzo niezdrowo kuszą i bodaj czy tak nie byłoby mi najłatwiej. Chodzi raczej o to, by znaleźć w życiu świętych ten sam (bądź bardzo podobny) układ paradoksów i zmagań, te same krzywe linie, jakie znam z własnych realiów - i zobaczyć sobie, jak ładnie i prosto Bóg na nich koniec końców wykaligrafował słowo "Miłość"... i uwierzyć, że to się da i na pewno ma sens.

No i wreszcie po czwarte, liturgia, jaką sprawujemy po tej stronie życia, jest tylko częścią wielkiej Liturgii, której większa część rozgrywa się z Drugiej Strony, a zatem dokładnie Liturgii Świętych. Warto o tym pamiętać, wcale nie po to, by modlić się do nich, lecz by modlić się razem z nimi, już tu - niejako dostrajać się do nich, abyśmy Kiedyś Tam zaśpiewali razem Jedynemu na chwałę.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Brewiarz dla początkujących :)
Forum Vitam curare Strona Główna -> Liturgia
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 2 z 3  
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin